Remko Renzema: Generaties in de maak
Remko Renzema, een vijfde generatie bakker die met 4 filialen de strijdt aangaat met de grote ketens. Met zijn uitgebreide assortiment, probeert hij zoveel mogelijk klanten aan te spreken. Of je nou houdt van gewoon of speciaal, van zoet of hartig. Bakker Remko Renzema heeft het voor je in huis. Ik heb gesproken met de bakker en heb hem vragen gesteld over de geschiedenis van de bakkerij, de concurrentie en zijn favoriete product uit het assortiment.
Zoals al eerder is benoemd is Remko Renzema een vijfde generatie bakker, die zelfs vier filialen bezit. Enorm bijzonder, helemaal in een tijd waarbij er veel bakkerijen verdwijnen. De familie Renzema was echter niet alleen in Amsterdam te vinden.
“De familie Renzema begon in Berlikum [Friesland]. Mijn opa heeft de naam naar Amsterdam gebracht. Toen is mijn vader later ‘Bakkerij Van Muyden’ begonnen, ik ben toen weer Bakkerij Renzema begonnen.”
Vier winkels onderhouden is een enorme onderneming, merkte ook Renzema. Waar er eerst één persoon de leiding had over alle vestigingen, is dat nu anders verdeeld.
“Vroeger had ik één persoon voor alle vier de winkels. Het team onder hem was daarvoor een beetje te groot. Nu hebben we besloten om de filialen onder te verdelen. Nu heb ik twee personen die elk twee filialen onderhouden.”
Vijf generaties lang
Naast de vaste winkels maakt Bakkerij Renzema gebruik van verschillende manieren om brood naar de mensen toe te brengen. Dit doen ze onder andere met ‘Oliver’s Bakkerskar’, een broodkraam die rondrijdt door Amsterdam en Amstelveen met vers brood van Bakkerij Renzema. Toch zijn niet alle vormen van bezorging even gunstig, ziet de bakker met hun eigen bezorgservice.
“Ik heb er in het begin veel aandacht aan besteed, maar eigenlijk loont het niet echt. Het loont alleen als je een hele boel klanten achterelkaar kunt doen. Als je voor 20 euro per bestelling kriskras door de stad heen moet rijden, werkt dat niet.”
De bakkerswereld is de laatste jaren enorm aan het veranderen. Bakkers verdwijnen en dat heeft te maken met de grote concurrentie op de markt. Van alle kanten wordt Renzema aangevallen.
“Niet lang geleden ging een Dunkin’ Donuts open op de Beethovenstraat. Bij ons op het straatje ging er ook een andere bakker open. Dan heb je de supermarkten, de grootste concurrent. Het ‘one-stop-shop’ principe vinden klanten enorm belangrijk. Vroeger had je mevrouw De Jager op de Haarlemmerstraat, die zorgde ervoor dat een bakker, slager en groenteman dicht bij elkaar zaten. Ik houd me daar eigenlijk niet mee bezig.”
Moordende concurrentie in bakkersland
Met moordende concurrentie zou je denken dat er meer tijd wordt gestoken in het adverteren van de bakkerij. Remko Renzema ziet dit anders, hij legt het adverteren bij de klanten.
“Wij gaan gewoon door met waar we goed in zijn. Ik ben ervan overtuigd dat als je winkel goed is, de mensen het aan elkaar vertellen. Heel oud mond-tot-mondreclame werkt ook nog.”
Met een enorm groot assortiment probeert Renzema ook anders te zijn dan andere bakkers. Met vele soorten vers brood, maar ook met verschillende lekkernijen.
“Vroeger had je simpel wit of bruinbrood. Toen ze nieuwe technieken uitvonden hoefde je deeg minder lang te laten rijzen. Je kon daarmee ook dingen als haver toevoegen. Dit was een beetje de opkomst van de warme bakker, die opeens een hele hoop soorten in de winkels kon hebben.”
Toch zijn er zeker een paar producten die bijzonder zijn in de winkels.
“We zijn heel goed in vloerkadetjes, croissantje en appeltaarten. Mijn favoriete item verandert per week, maar als er echt gekozen moet worden, ga ik voor de croissantjes.”
Vergeet het bericht niet te delen!