Rens Geisterfer: Van kermis naar de Dam

Tussen het drukke winkelgeweld in het centrum van Amsterdam, zijn hier en daar nog enkele authentieke bedrijven te vinden, Rene’s croissanterie is hier zeker een van. Ik wilde graag meer weten over de geschiedenis van het bedrijf, hoe ze omgaan met concurrentie en hoe het bedrijf omgaat met de strenge regels die gelden in het centrum van Amsterdam. Daarom sprak ik met eigenaar Rens Geisterfer en zijn compagnon Marco Borra.

Rene’s Croissanterie is al Jaren te vinden in de Damstraat in Amsterdam, echter heeft het verschillende gedaantes aangedaan. Wel hebben de eigenaren van elke gedaante iets meegenomen naar de huidige vorm van het bedrijf.

Rens: “Oorspronkelijk zijn we kermisexploitanten, althans mijn vader. Die stond hier altijd op de brug met donuts, wafels en noten. Al in 1979 was dat. Langzaam zijn we toen gaan verhuizen naar de overkant hier. Daar hadden we een snoepwinkel waar we onder andere ook donuts verkochten. Nu zit daar een Dunkin’ Donuts. Daarna hebben dit kunnen overnemen van Kwekkeboom.”

De producten die Rene’s Croissanterie verkoopt, zijn tot stand gekomen door de vele veranderingen die de eigenaren hebben meegemaakt met het bedrijf.

Marco: “Het kwam door de producten die we altijd al verkocht hebben, de donuts en de wafels. Later is daar het assortiment van Kwekkeboom bijgekomen, dus het banket en de lunchroom. Het grootbrood is verdwenen, de supermarkten verkopen dat nu vooral.”

Quality is the key

Een ding waar de bakkerij heel erg zelfverzekerd van is, is hun kwaliteit. Dat er duizenden toeristen langs de winkel lopen weerhoudt ze er niet van om de beste producten aan de mark taan te bieden.

Marco: “Wij verkopen kwaliteit. De andere bedrijven hebben geen echte banketbakkers in dienst, die doen gewoon poeder met een beetje water. Ze weten niet goed hoe alles werkt.”

Omdat kwaliteit zo hoog op het lijstje staat van Rens en Marco, worden alle producten dagvers gemaakt. Aan het einde van de dag gaan de producten echter niet de vuilnisbak in, in tegendeel zelfs. Rene’s Croissanterie zet zich namelijk in tegen voedselverspilling.

Rens: “Daarbij maken we nu ook gebruik van de ‘Too Good To Go’ app. Resten worden daarmee opgehaald en zo wordt voedselverspilling tegengegaan. Het heeft ons ook voor wat nieuwe klanten bezorgt. Eerst gaven we sowieso altijd het restvoedsel aan de daklozen bij De Regenboog, nu proberen we met de opbrengsten van de app een leuke dag te organiseren voor de daklozen.”

Rene’s Croissanterie
Rene’s Croissanterie
Rene’s Croissanterie
Rene’s Croissanterie
Rene’s Croissanterie
Rene’s Croissanterie
Rene’s Croissanterie
Rene’s Croissanterie
previous arrow
next arrow

Ook hier voor de samenleving

Daar houdt het echter niet op. De bakkerij zet zich ook in voor het opschonen van het centrum. Dit doen ze door zo min mogelijk verpakkingen uit te delen.

Rens: “Andere bedrijven, zoals Dunkin’ Donuts geven grote dozen mee en vervolgens liggen die overal. Wij proberen daar dus wel op te letten.”

Toch moeten de producten verpakt worden. Helemaal de bestverkopende artikelen: het gebak.

Marco: “Of het nu slagroomgebak is, of appeltaarten. Het is gebak, gebak, gebak.”

Het gebak valt ook bij de twee mannen goed in de smaak, toch heeft een van de mannen ook nog een ander antwoord.

Marco: “De oliebol! Wij zijn de enige die ze verkopen hier in de straat, die andere kunnen dat helemaal niet. We hebben ze altijd 2 maanden van tevoren en gaan meestal 2 tot 3 maanden nog door.”

Rens: “Meestal hebben we vanaf september al oliebollen en dan tot ongeveer april. Soms hebben we ze in het weekend ook liggen. Ik ben in ieder geval fan van de bananensoes.”

Marco: “Ik van de boterkoek.”


Vergeet het bericht niet te delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *